Innowacja “Projektowe Piątki” została zaplanowana z myślą o nowoczesnych, dostosowanych do potrzeb uczniów metod i form pracy. Opiera się na Deweyowskiej pedagogice uczenia się przez rozwiązywanie projektów-problemów w procesie samodzielnej aktywności ucznia. Zgodnie z założeniami neurodydaktyki, uczymy się efektywniej organizując proces dydaktyczny w sposób zgodny z naturalnymi preferencjami pracy ludzkich mózgów. Celem nadrzednym innowacji jest włączanie ucznia w organizację własnego warsztatu pracy, jego planowania i realizacji poprzez uczestniczenie, działanie, doświadczanie wieloma zmysłami. Uczeń staje się podmiotem procesu edukacyjnego, nauczyciel jedynie wyznacza cel działań, wspierając ucznia oraz czuwa nad jego realizacją.
Nauczanie przyjazne mózgowi bazuje na ciekawości poznawczej uczniów, wykorzystuje silne strony mózgu, łączy wiedzę czysto kognitywną z emocjami, pozwala uczniom na stawianie hipotez i samodzielne szukanie rozwiązań, nie ogranicza się jedynie do czysto werbalnego przekazu, odwołuje się do wielu modalności i ułatwia łączenie pojedynczych informacji w spójną całość.
Zasadniczym i głównym efektem wdrożenia innowacji jest rozwijanie umiejętności pracy zespołowej (co-operative learning) polegającej na interakcji uczniów wspólnie uczących się i współpracujących.
Ponadto udział w projekcie:
- zwiększa wiarę dzieci-uczniów we własne możliwości, a tym samym rozwija motywację do pracy szkolnej oraz podejmowania inicjatyw przez uczniów;
- uczy samodzielności w planowaniu pracy indywidualnej i zespołowej,
- buduje bardziej bezpośrednie relacje nauczyciel-uczeń,
- poprawia interakcję między uczniami (m.in. trening komunikacji, aktywnego słuchania);
- poprawia wyniki w nauce (m.in. dzięki dyskusji nad poznawanymi informacjami);
- rozwija umiejętność uczenia się (zadawania pytań, dyskutowania, planowania, itp.) oraz koncentrowania dzieci-uczniów na zadaniu (gdy wspólnie dążą do celu);
- rozwija umiejętności interpersonalne, pomaga w integracji, wspomaga proces socjalizacji.
Na czym polegają „Projektowe piątki?”
Na początku 1-2 razy w miesiącu – a docelowo w każdy piątek – dzieci pracują w zespołach 3-4-osobowych nad rozwiązaniem konkretnego problemu edukacyjnego, który nie tylko rozwija ich kompetencje w zakresie wiedzy, ale przede wszystkim uczy WSPÓŁPRACY i ODPOWIEDZIALNOŚCI za zadanie. Projekt łączy wiedzę z wielu dziedzin, pozwala na swobodę w wyborze metody pracy i miejsca pracy – nauczyciel pomaga, doradza, wyjaśnia, czuwa nad jego realizacją, będąc przy tym mentorem i obserwatorem.
Katarzyna Sieniawska