Wielu rodziców zapisując dziecko do klasy pierwszej ma przekonanie, oparte na obserwacji otoczenia, własnym doświadczeniu lub zasłyszanych opiniach, że oto skończył się czas zabawy, swobodnej eksploracji, a zaczął okres poważnej pracy, siedzenia w ławce, odrabiania zadań domowych, systematycznej, żmudnej nauki, itp. Sądzimy, że tak ma wyglądać edukacja naszych dzieci.
Nauczyciele SP Da Vinci uczą inaczej …
- w klasach I-III nadal uczymy bawiąc się i działając, doświadczamy świata poprzez obserwację i eksperymenty, zgodnie z potrzebami rozwojowymi dziecka oraz naturalną potrzebą uczenia się (zdobywania wiedzy i umiejętności);
- lekcja trwa 45 minut, ale nie siedzimy cały czas w ławce, pracujemy w blokach czasowych dostosowanych do potrzeb dzieci, uwzględniając ich potrzeby oraz łatwość dekoncentrowania się; pomaga w tym dyskretny czasomierz, który zastępuje głośny i wyrywający dzwonek;
- pracujemy w małych zespołach, klasa liczy średnio 18-20 uczniów, dlatego mamy możliwość dostrzec każde dziecko, zachęcić, pochwalić, naprowadzić; łatwiej jest nam-nauczycielom osiągnąć skupienie w klasie, koncentrację dzieci na działaniu;
- kluczowym zadaniem w klasach I-III jest rozwijanie u dzieci właściwych relacji w grupie, uczenie tolerancji, empatii, szacunku do odmiennego zdania, kształtowanie poczucia wartości – to one w dużej mierze decydują o dalszych losach naszych dzieci w każdej dziedzinie życia;
- organizujemy TUS – Trening Umiejętności Społecznych oraz zajęcia z logopedą;
- uczymy odpowiedzialności i samodzielności realizując w klasach PLAN DALTOŃSKI: korzystamy z zegara daltońskiego, sygnalizatora, menedżera tygodnia, tablicy zadań i organizatora wyjść z klasy;
- nie realizujemy materiału, lecz uczymy świata, rozumienia zjawisk, zależności, korelacji – mamy książki i zeszyty, ale korzystamy również z nowych technologii, gdyż świat Internetu może wspierać, kształtować i mądrze rozwijać; oprócz tego eksperymentujemy i doświadczamy;
- bez potrzeby nie zadajemy prac do domu, książki i ćwiczenia zostawiamy w szkole;
- oceniamy opisując umiejętności dziecka, doceniamy wkład pracy i jego starania; realnie opisujemy osiągnięcia i obszary wymagające jeszcze pracy dziecka;
- korzystamy z wydzielonej w sali przestrzeni do pracy w kręgu, małych grupach, podzespołach; ławki łączymy wg potrzeb dydaktyki i rozwoju społecznego naszych uczniów – chcemy, aby każde dziecko czuło się integralną częścią zespołu;
- dbamy o rozwój emocjonalny – uczymy nazywać, rozumieć i wyrażać emocje naszych dzieci, rozwijamy ich świat przeżyć, łagodzimy napięcia i lęki;
- organizujemy przestrzeń korytarza na potrzeby zajęć tematycznych dla dzieci. W ruch idą nożyczki, kleje, kredki, gry edukacyjne, klocki …
Przejście z edukacji wczesnoszkolnej do klasy czwartej w SP Da Vinci to naturalny proces wdrażania dziecka w nowe obowiązki bez zbędnego stresu i straszenia, że “teraz już nie będzie tak łatwo”. Klasa IV ma przygotować dziecko do pracy według przedmiotów, ale sposób i cel edukacji pozostaje ten sam. Najistotniejszym elementem i warunkiem osiągnięcia sukcesu w kolejnych latach nauki jest niewątpliwie odwołanie się do ciekawości poznawczej uczniów, drugim, równie ważnym, bezpieczna i przyjazna atmosfera.
Nasz sposób na pracę w klasie czwartej … i kolejnych
- by załagodzić próg między trzecią a czwartą klasą, skupiamy się na sferze emocjonalnej: uczymy organizacji pracy, poznajemy nauczycieli, ograniczamy ilość zadań domowych do niezbędnego minimum;
- uczniowie klas czwartych pozostają w swojej klasie na piętrze z młodszymi dziećmi a nauczyciele przychodzą do nich na lekcje – w ten sposób dzieci łatwiej adaptują się do nowego sposobu pracy;
- na bieżąco omawiamy między sobą w szkole sukcesy i trudności każdego ucznia; pomaga nam w tym pedagog i psycholog;
- rozmawiamy z rodzicami, słuchamy dzieci; wprowadzamy spotkania typu KOLEGIUM, w których uczestniczą: uczeń-rodzic-nauczyciel. Wszystko po to, aby łatwiej i skuteczniej rozwiązywac problemy i planować działania.
- nauczyciel wstawia do dziennika tylko te OCENY, NA KTÓRE UCZNIOWIE WYRAŻAJĄ ZGODĘ. To oznacza, że uczeń decyduje, jaka ocena jest dla niego satysfakcjonująca i czy chce coś w swojej pracy poprawić. System sprawdzania umiejętności szkolnych opiera się na trzech rodzajach prac: CO UMIEMY, PRACACH KLASOWYCH i LAPBOOKACH;
- ZAMIAST JEDYNKI – OCENA “JESZCZE NIE” jest oceną otwierającą i zaproszeniem do dalszej pracy;
- koncentrujemy się na indywidualnych osiągnięciach i talentach dzieci, wspierając ich w tych obszarach, które wymagają dodatkowej pracy;
- w pracy pomaga nam ZIELONY DŁUGOPIS – zielony kolor służy do zaznaczania wyłącznie dobrych rozwiązań, walorów pracy ucznia, dobrego toku myślenia. Służy to tworzeniu dobrej relacji z uczniem, nawiązywaniu komunikacji;
- w ostatnich miesiącach trzeciej klasy wprowadzamy próbne oceny lub na początku klasy czwartej rezygnujemy z nich – tak, by przejście było łagodniejsze;
- nadal uczymy się poprzez zabawę, eksperymentowanie, doświadczanie, realizację projektów;
- uczymy myśleć twórczo, logicznie, abstrakcyjnie;
- wzbogacamy pracę na lekcji korzystając z nowych technologii, narzędzi internetowych, multimediów;
- uczymy podstaw programowania na bazie autorskich programów i współpracy z instytucjami partnerskimi;
- rozmawiamy, podążamy za rozwojem dziecka, życzliwie i konsekwentnie uczymy kultury słowa i zachowania;