Odpowiadając twierdząco na poniższe wskaźniki rozwoju 6-latka, uzyskasz informację, w jakim stopniu Twoje dziecko jest gotowe do podjęcia nauki w szkole. Jeżeli odpowiedziałeś pozytywnie na większość wskaźników, możesz być spokojny o to, czy Twój 6-latek poradzi sobie w szkole.
-
Uważnie słucha podczas czytania mu książeczek, jest zainteresowane.
-
Zapamiętuje kształty figur, symbole z otoczenia (przystanek autobusowy, numer autobusu, oznaczenie toalety, symbol marki samochodu czy niektóre znaki drogowe).
-
Potrafi narysować kształt podstawowych figur geometrycznych (koło, trójkąt, kwadrat, romb).
-
Potrafi opisać obrazek: co widzi, co robią osoby przedstawione, relacje przestrzenne (nad, pod, obok, za, na, przed, itp.)
-
Potrafi podzielić wyraz (3-4 sylabowy) na sylaby.
-
Dzieli krótkie wyrazy na głoski (np. u l e, r a k).
-
Rozpoznaje i nazywa głoski na początki i końcu wyrazu.
-
Potrafi wyodrębnić i podać liczbę wyrazów w prostym zdaniu (np. cztero-wyrazowym: Kotek siedzi obok miski).
-
Zna swoje imię i nazwisko, adres, imiona rodziców.
-
Potrafi wymienić w kolejności pory roku, dni tygodnia, miesiące.
-
Jest sprawne ruchowo: biega, kopie piłkę, skacze na jednej nodze, chodzi po linii.
-
Sznuruje buty, wiąże kokardki.
-
Chętnie podejmuje działania plastyczne – rysowanie, malowanie, lepienie z plasteliny.
-
Potrafi posługiwać się nożyczkami, wycina po liniach prostych i falistych.
-
Rysuje szlaczki składające się z elementów zaokrąglonych (np. łuki, półkola) i pętelek.
-
Rysuje postać człowieka składającego się z głowy, tułowia, rąk, i nóg, a także ze szczegółów, takich jak: uszy, oczy, włosy, ubranie itp.
-
Kolorując, nie wychodzi poza linie i kontury
-
Potrafi rysować po śladzie.
-
Potrafi podzielić przedmioty według kilku kryteriów (np. zastosowanie, kolor, kształt, wielkość).
-
Poprawnie liczy przedmioty do 10.
-
Potrafi – posługując się przedmiotami – dodawać i odejmować w zakresie 10.
-
Rozumie pojęcia mniej, więcej, tyle samo.
-
Potrafi podzielić przedmioty ,,po równo”.
-
Nie ma problemów z wymową – prawidłowo wymawia wszystkie głoski.
-
Wypowiada się pełnymi zdaniami, używa wielu określeń, zna prawidłowe znaczenie używanych słów.
-
Opowiadając, co jest na obrazku, wymienia kilka (6-8) elementów.
-
Rozumie pojęcia wczoraj, dziś i jutro.
-
Używa prawidłowo czasu teraźniejszego i przeszłego.
-
Zwykle kończy rozpoczęte działanie, zależy mu na osiągnięciu zamierzonego celu i na dobrej ocenie jego działania przez dorosłego.
-
Stosuje się do obowiązujących norm, zasad, ustaleń.
-
Potrafi współpracować z innymi dziećmi.
-
Liczy się z potrzebami innych dzieci, bawiąc się w grupie, nie jest konfliktowe ani nadmiernie wycofane.
-
Podporządkowuje się poleceniom dorosłych.
-
Spokojnie rozstaje się z opiekunami, bez problemu zostaje w przedszkolu lub w innej grupie pod opieką dorosłych.
-
Potrafi dość długo (ok 15-20 min.) skupić się na wykonywanym zadaniu.
-
Potrafi po kilku powtórzeniach zapamiętać krótką rymowankę (mającą 2-3 linijki).
-
Nazywa części ciała.
-
Zna i prawidłowo stosuje określenia prawy, lewy (w lewą stronę, prawe ucho itp.).
-
Jest wytrwałe, potrafi pokonywać trudności, dążąc do wyznaczonego celu.
-
Rozmawiając o zdarzeniu (problemie, zjawisku), potrafi wskazać przyczynę i skutek.
-
Umie ułożyć prostą historyjkę obrazkową (uporządkować zdania w kolejności).
-
Wykonując zadanie, zwykle dąży do dokończenia go i osiągnięcia celu.
-
Potrafi radzić sobie z niepowodzeniami – nie załamuje się, ponawia próby lub szuka innych dróg rozwiązania problemu.