Rodzicu! Pobaw się razem z dzieckiem!
CEL: doskonalenie analizy i syntezy słuchowej (sylabowej), rozpoznawanie ilości sylab w słowie, przygotowanie do nauki czytania i pisania.
POTRZEBNE BĘDZIE/BĘDĄ: dowolne liczmany (np. pocięte paski papieru/klocki/żetony), przygotowane słowa jedno-, dwu- i trzysylabowe (patrz przebieg ćwiczenia).
PRZEBIEG:
- uczymy dziecko liczyć sylaby: instrukcja: połóż dłoń blisko pod brodą wierzchnią stroną do góry, wypowiedz powoli dowolne słowo. Słowo zawiera tyle sylab, ile razy przy jego powolnym wypowiadaniu, broda opadnie na rękę.
- dziecko układa na stole tyle liczmanów, ile sylab jest w danym słowie, wypowiadanym przez rodzica,
- wypowiadamy na zmianę słowa z rożną liczbą sylab,
- wyrazy jednosylabowe: dom, sen, pies, tran, but, smak, kran, lis, dom, maka,
- wyrazy dwusylabowe: domy, sowa, ryby, lawa, woda, koty,
- wyrazy trzysylabowe: zabawa, parasol, robota, kapusta, lawina, syrena,
Zamiast liczmanów możemy używać gotowych cyfr.
Pamiętaj! To, co piszemy to wyrazy. To, co słyszymy, to słowa. Dzieląc słowa na sylaby staraj się rozdzielać spółgłoski, np. ros-nę, a nie ro-snę (chociaż ta forma też jest poprawna).