Koleje ćwiczenie pomagające w przygotowaniu do nauki czytania i pisania.
CEL: doskonalenie słuchu fonemowego, przygotowanie do nauki czytania i pisania.
POTRZEBNE BĘDZIE/BĘDĄ: narysowane wcześniej przez dziecko lub przez rodzica ewentualnie wycięte z gazet obrazki z wyrazami zawierającymi głoski opozycyjne b-p, d-t, g-k, w-f, s-z, p-pi, s-sz (patrz przebieg ćwiczenia).
PRZEBIEG:
- dziecko wskazuje wypowiedziany przez rodzica “obrazek”, postępujemy tak z każdym obrazkiem, aż upewnimy się, że dziecko doskonale je rozróżnia;
- spośród wielu obrazków dziecko wybiera parami te, które wypowiada głośno rodzic (różnią się opozycyjnie jedną głoską), np.:
- domek – Tomek, budy – buty, pas – bas, kość – gość, koza – kosa, pal – bal, bije – pije, pasek – piasek, kos – kosz, noc – nos, bucik – budzik, sieci – siedzi, góra-kura, kura-kula itp. wg pomysłu.
- dzieci czytające mogą uzupełniać obrazki podpisami z wyróżnioną kolorem głoską opozycyjną, przygotowane wspólnie z rodzicem.
Ćwiczenie jest bardzo ważnym elementem kształtowania słuchu fonemowego, który warunkuje nie tylko poprawne czytanie, ale stanowi profilaktykę dysleksji i dysortografii.