Szanowni Rodzice,
powrót dzieci do szkoły nie musi wiązać się ze stresem zakupu przyborów szkolnych i książek! Mając na uwadze dobro dzieci (niezdrowa konkurencja) i Państwa czas wdrożyliśmy rozwiązanie, które sprawdza się i służy nam wszystkim.
W szkole Da Vinci rodzice nie muszą kupować indywidualnie przyborów szkolnych dla swoich dzieci, zamawiamy je hurtowo dla wszystkich uczniów na cały rok/semestr – takie rozwiązanie jest tańsze i wygodniejsze oraz oszczędza czas nas wszystkich. Zakupem zajmują się rodzice z ramienia Rady Rodziców po omówieniu z wychowawcami potrzeb uczniów w bieżącym roku szkolnym.
Rodzice kupują jedynie:
- plecak/tornister,
- piórnik z wyposażeniem (w kl. 1 do pisania na początek wystarczy średnio miękki ołówek) – czyli: ołówek, pióro/długopis, cienkopisy – 4 podst. kolory, gumka, strugaczka, ew. nożyczki,
- buty na zmianę + worek na buty,
- podkoszulek i spodenki na zajęcia wychowania fizycznego.
RZĄDOWY PROGRAM DOBRY START
Kto może dostać 300 zł na dziecko w programie Dobry Start?
- rodzic,
- opiekun faktyczny dziecka — osoba, która faktycznie opiekuje się dzieckiem i złożyła do sądu wniosek o jego adopcję,
- opiekun prawny dziecka — osoba, której sąd powierzył sprawowanie opieki nad dzieckiem,
- osoba ucząca się.
Wniosek składa jeden z rodziców. Jeśli dziecko nie pozostaje we wspólnym gospodarstwie domowym z obojgiem rodziców — pieniądze dostaje ten rodzic, który opiekuje się dzieckiem.
Jeśli dziecko jest pod opieką naprzemienną obojga rodziców — każdy z nich może złożyć wniosek i dostać połowę pieniędzy na dziecko, czyli po 150 zł.
300 zł przysługuje również na dzieci w pieczy zastępczej — w tym przypadku wnioski przyjmują i rozpatrują powiatowe centra pomocy rodzinie (PCPR).
Uczniowie objęci programem Dobry Start
Programem jest objęty każdy uczeń (dziecko lub osoba ucząca się), który spełnia 2 warunki:
- Nie ukończył: 20 lat / 24 lat — jeśli ma orzeczenie o: umiarkowanym albo znacznym stopniu niepełnosprawności, potrzebie kształcenia specjalnego, potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
Program obejmuje również uczniów, którzy osiągają ten wiek przed rozpoczęciem roku szkolnego w danym roku kalendarzowym.
- Uczy się w placówce, takiej jak:
- szkoła podstawowa,
- dotychczasowe gimnazjum,
- szkoła ponadpodstawowa i dotychczasowa ponadgimnazjalna — z wyjątkiem szkoły policealnej i szkoły dla dorosłych,
- szkoła artystyczna, w której jest realizowany obowiązek szkolny lub nauki,
- młodzieżowy ośrodek socjoterapii,
- specjalny ośrodek szkolno-wychowawczy,
- specjalny ośrodek wychowawczy,
- ośrodek rewalidacyjno-wychowawczy.
Kogo NIE obejmuje program Dobry Start
- dziecka w przedszkolu — w tym dziecka, które rozpoczyna roczne przygotowanie przedszkolne (zerówkę) w szkole lub przedszkolu,
- studentów.
Kiedy złożyć wniosek
- od 1 lipca do 30 listopada — jeśli składasz wniosek przez portal Emp@tia lub bankowość elektroniczną,
- od 1 sierpnia do 30 listopada — jeśli składasz wniosek w urzędzie lub instytucji.
Możesz złożyć WYŁĄCZNIE papierowy wniosek, jeśli jesteś osobą usamodzielnianą — zaczynasz samodzielne życie po opuszczeniu domu dziecka lub rodziny zastępczej.
Twój wniosek NIE zostanie rozpatrzony i NIE dostaniesz pieniędzy, jeśli nie odpowiesz na prośbę urzędu o uzupełnienie lub poprawki albo złożysz wniosek po terminie.
Ile dostaniesz
300 zł na dziecko — niezależnie od wysokości twojego dochodu.
Jeśli dziecko jest pod opieką naprzemienną obojga rodziców — każdy z rodziców może dostać połowę pieniędzy na dziecko, czyli 150 zł.
Co zrobić
Jeśli składasz wniosek w urzędzie lub instytucji
- Przygotuj wszystkie potrzebne dokumenty:
- Wniosek o ustalenie prawa do świadczenia Dobry Start — pobierz i wypełnij w domu albo zrób to w urzędzie,
- swój dokument tożsamości — dowód osobisty lub paszport.
- Złóż go wraz z wszystkimi dokumentami w jednym z miejsc wyznaczonych w twojej gminie:
- zanieś do wybranej instytucji,
- wyślij pocztą.
Jeśli składasz wniosek online
Wszystkie potrzebne informacje znajdziesz na Stronie Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej lub na stronie swojego banku.
Gdzie złożyć wniosek
W urzędach i instytucjach, które przyjmują wnioski 500+.
Wniosek możesz złożyć w:
- urzędzie miasta albo gminy w miejscu zamieszkania,
- ośrodku pomocy społecznej w miejscu zamieszkania,
- innym dodatkowym miejscu wyznaczonym w twojej gminie — dowiedz się w urzędzie gminy albo miasta, gdzie możesz to zrobić.
W przypadku dzieci objętych pieczą zastępczą oraz osób usamodzielnianych — wnioski przyjmuje powiatowe centrum pomocy rodzinie (PCPR).
Ile zapłacisz
Usługa jest bezpłatna.
Ile będziesz czekać
- do 30 września — jeśli prawidłowo wypełniony i kompletny wniosek złożysz w lipcu lub sierpniu,
- do 2 miesięcy — jeśli taki wniosek złożysz później.
Zapytaj w instytucji, w której złożysz wniosek, jak możesz odebrać pieniądze.
Zazwyczaj możesz wybrać:
- przelew na konto,
- przekaz pocztowy,
- gotówkę w kasie urzędu.
Co zrobić, jeśli instytucja odmówi wypłaty świadczenia
Możesz bezpłatnie odwołać się od decyzji odmownej do samorządowego kolegium odwoławczego. Masz na to 14 dni od otrzymania decyzji.
Odwołanie złóż w instytucji, która wydała decyzję odmowną:
- osobiście,
- pocztą — najlepiej listem poleconym (zachowaj potwierdzenie wysłania).
Dodoatkowe informacje znajdziesz tutaj https://www.bip.krakow.pl/?news_id=99046&vReg=1
Uwaga! We wniosku należy podać pełna nazwę szkoły –
DaVinci Publiczna Szkoła Podstawowa w Krakowie
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. z 2018 r. poz. 998)
- Uchwała Rady Ministrów Nr 80/2018 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie ustanowienia rządowego programu „Dobry start” (M.P. poz. 514)
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu „Dobry start” (Dz.U. z dnia 1 czerwca 2018 r. poz. 1061)
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1257)