XIII Salon Edukacyjny był niezwykle inspirującym i wartościowym wydarzeniem, które 7 marca br. zgromadziło blisko 200 nauczycieli w gościnnych murach Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Dyskusje i prezentacje prowadzone przez wybitnych specjalistów skupiły się na temacie rozwoju kompetencji uczniowskich w kontekście procesu uczenia się.
Uroczystego otwarcia konferencji dokonali dr Łukasz Cieślik – dyrektor Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli oraz prof. Robert Stawarz – prorektor ds. Kształcenia i Rozwoju Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej.
Wykład inauguracyjny wygłosiła Danuta Sterna – autorka licznych publikacji i książek dla nauczycieli. W swoim wystąpieniu poszukiwała odpowiedzi na pytanie: „Jak pomoc uczniom w motywacji do nauki?”. Konkluzją wspólnych rozważań było stwierdzenie, że należy: „wzmacniać autonomię, poczucie kompetencji i więzi”.
Katarzyna Sieniawska, dyrektor i Katarzyna Cyran, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej Da Vinci Publicznej Szkoły Podstawowej w Krakowie – dzieliły się swoim doświadczeniem w zakresie oceniania wspierającego, budowania infrastruktury, dydaktyki szkolnej i metod pracy terapeutycznej tworzących przyjazne środowisko dla pracy ucznia.
Dr Małgorzata Turczyk z Uniwersytetu Jagiellońskiego zaprosiła uczestników konferencji do spojrzenia na proces uczenia w perspektywie czynników wspierających motywację młodych ludzi do kształcenia się i osiągających satysfakcję z procesu nauczania.
Marcin Pałys z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach przekonywał, że gry mogą stanowić przyszłość edukacji i przedstawił propozycje, jak włączyć to medium do procesów dydaktycznych.
Wsparcie ze strony firm edukacyjnych oraz wydawnictw miało istotny wpływ na zróżnicowanie oferty prezentowanych materiałów i narzędzi wspierających procesy edukacyjne. Dzięki ich zaangażowaniu, uczestnicy mogli zapoznać się z najnowszymi trendami i innowacjami w dziedzinie edukacji.
Podsumowania konferencji dokonała Małgorzata Dutka-Mucha – wicedyrektor MCDN ds. Ośrodka w Krakowie.
Wśród gości byli m.in.:
- dr hab. Małgorzata Bogunia-Borowska z Instytutu Socjologii UJ, współautorka książki pt. „Szkoła wartości”,
- Agata Tatara – przewodnicząca Komisji Edukacji Rady Miasta Krakowa,
- Krystyna Szmigel – wicedyrektor OKE w Krakowie i przewodnicząca Polskiego Towarzystwa Diagnostyki Edukacyjnej,
- Sebastian Waloszczyk – starszy wizytator Małopolskiego Kuratorium Oświaty,
- Daria Grodzka – redaktor naczelna „Hejnału Oświatowego”.
Obecność znamienitych gości podkreśliła znaczenie podejmowanych zagadnień dla całego systemu oświaty. Patronat honorowy udzielony przez: Witolda Kozłowskiego – Marszałka Województwa Małopolskiego oraz dr Gabrielę Olszowską – Małopolskiego Kuratora Oświaty dodatkowo podniósł prestiż wydarzenia i jego znaczenie dla społeczności edukacyjnej Małopolski.