Dzieci gotowe do podjęcia nauki przede wszystkim chcą iść do szkoły. Są zainteresowane szkołą i tym, co wiąże się z pełnieniem roli ucznia, a spędzanie czasu bez rodziców, wśród rówieśników nie jest dla nich problemem.
- Potrafią samodzielnie ubrać i rozebrać się, umyć, zjeść posiłek, a także skorzystać z toalety. Posługują się mową w sposób zrozumiały dla otoczenia.
- Wypowiadają się zdaniami, potrafią poinformować o swoich potrzebach.
- Potrafią też powiedzieć, jak się nazywają, ile mają lat i gdzie mieszkają.
- Chętnie bawią się z rówieśnikami w gry i zabawy dziecięce, przestrzegając reguł.
- Potrafią skupić się na zadaniu i starają się doprowadzić je do końca.
- Poprawnie trzymają ołówek, posługują się nożyczkami, lepią z plasteliny i rysują.
- Interesują się czytaniem i pisaniem, słuchają bajek, wierszy, zapamiętują elementy obrazków.
- Potrafią pokazać lewą i prawą stronę.
- Liczą: dodają i odejmują pomagając sobie rachowaniem na palcach lub przedmiotach (kasztany, guziki, patyczki).
- Znają rośliny i zwierzęta, żyjące na polu, w lesie, na łące. Wiedzą, jakie zmiany zachodzą w życiu roślin i zwierząt w kolejnych porach roku. Potrafią powiedzieć, co trzeba zrobić, żeby chronić rośliny i zwierzęta.
- Rozpoznają i nazywają zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku.
- Dzieci śpiewają piosenki, tańczą i muzykują. Rysują, malują, tworzą proste kompozycje i konstrukcje.
- Potrafią odpowiednio zachować się w kinie, na koncercie, wystawie.
- Budują z klocków. Majsterkują z pomocą prostych narzędzi. Interesują się urządzeniami technicznymi.