Okazuje się, że prowadzone w Da Vinci Publicznej Szkole Podstawowej w Krakowie zajęcia programowania wykorzystujące OZOBOTY I EDISONY świetnie wpisują się w rozwój małej motoryki, czyli sprawności dłoni i palców. To umiejętność niezbędna do rozwoju procesu pisania, manipulowania przedmiotami, grania na instrumentach, lepienia z plasteliny, rysowania, malowania, posługiwania się nożem i widelcem, celowania, szydełkowania, posługiwania się klawiaturą komputera, itp.
W naszej szkole ozoboty pojawiają się na lekcji programowania, lekcjach języka polskiego, ale wkrótce towarzyszyć będą lekcjom historii, matematyki oraz zajęciom doskonalącym proces czytania i pisania. Młodzież i dzieci uwielbiają zajęcia, podczas których mogą zaprogramować trasę ozobota na specjalnych kartach. Dzięki temu mamy nie tylko okazję przyjrzeć się jak uczeń radzi sobie z małą motoryką, ale przede wszystkim wykorzystać małe roboty do usprawniania palców dłoni, doskonalenia koordynacji oko-ręka w procesie tworzenia tras ozobotów. Do takiej pracy nie trzeba zachęcać żadnego ucznia! Trasy uczniowie “kaligrafują” dokładnie, w skupieniu, bo tylko taka praca daje efekt, a ozobot porusza się bez przeszkód. Linie muszą być zaznaczone precyzyjnie, nie za grube, nie za cienkie, a kontury “drogi” i kody zamalowane bardzo dokładnie. To wymaga skupienia, precyzji, dokładności i pracy “zgrabnych” palców.
Oczywiście niezastąpione w doskonaleniu małej motoryki są ćwiczenia w rysowaniu, lepieniu, malowaniu, klejeniu, zginaniu, cięciu itp., ale niewątpliwie nowoczesne technologie, w tym programowanie, mają swój duży wkład w jej rozwój i doskonalenie.
No cóż, trzeba iść z duchem czasu … 🙂
Zobacz to na żywo: https://www.youtube.com/watch?v=jvhDJW8pgrQ
A tak uczymy się w Da Vinci: https://www.youtube.com/watch?v=fgYcjMolzeY
Pozdrawiam,
Katarzyna Sieniawska